איטום חריצים הינו טיפול מונע המבוצע כדי למנוע היווצרות של עששת – ריקבון בחריצים ובחרירים של שיניים. איטום חריצים הינו טפול פשוט, קל לביצוע, זול יחסית, המבוצע ללא צורך בהרדמה ומונע ביעילות גבוהה מאד היווצרות עששת של חריצים וחרירים בשיניים.

המבנה האנטומי של השיניים

במשטח הלועס של שיניים טוחנות ומלתעות ולעיתים גם במשטח הפנימי של שיניים חותכות קיים מבנה מורכב הכולל חריצים עמוקים וחרירים קטנים. אלו נוצרים כחלק ממבנה השן הטבעי ויוצרים מקומות שאינם ניתן לשטיפה על ידי הרוק ולניקוי על ידי המברשת, שכן רוחבם קטן אף מסיבי המברשת.

באזורים אלו מצטברים שאריות מזון וסוכרים שהומסו בפה והם מהווים מקום מתאים לפעילות של חיידקים היוצרים עששת.

עששת של חריצים וחרירים

עששת (ריקבון) בתוך חריצים וחרירים שכיחה מאד ומהווה חלק ניכר מתחלואת העששת בפה. התהליך מתחיל בתוך החריץ ומתקדם אל מתחת לשכבת האמאיל החיצונית ולתוך שכבת הדנטין בקלות ובמהירות משום שהאזור אינו זמין לניקוי או שטיפה. בשכבת הדנטין ההתפשטות מהירה בהרבה.

מתי  ובאילו שיניים לבצע איטום?

רצוי לבצע את האיטומים סמוך ככל האפשר למועד בקיעת השיניים. ככל שנקדים נוכל למנוע יותר נגעים עששתיים. גילאי המפתח הינם סביב גיל 6 בו בוקעת השן הטוחנת הקבועה הראשונה וגיל 12 עת בוקעת השן הטוחנת הקבועה השניה. מחקרים מראים כי איטומי חריצים יעילים גם במבוגרים כאשר הדבר מתאים. השיניים הפגיעות ביותר הינן השיניים הטוחנות הקבועות. אולם יש לבחון את החריצים והסיכון לעששת גם במלתעות ובחלק מן השיניים הקדמיות וכן את מצבן של השיניים הנשירות (חלביות) שבחלק מן המקרים גם בהן יש חריצים עמוקים המצדיקים ביצוע איטומים.

איך מבוצע איטום חריצים ?

איטום חריצים מבוצע באמצעות חומר רזין פולימרי ( סוג של חומר פלסטי) המודבק אל תוך החריץ. אין צורך בביצוע הרדמה שכן לא מדובר בטפול חודרני. יש לנקות את החריצים ולהבטיח יובש מלא בעת תהליך ההדבקה.

הגיעו לבדיקה כדי לבחון גם את התאמתם של איטומי חריצים לשם מניעת עששת בפיכם.

/ 5.

שתף עמוד:

לתיאום פגישת ייעוץ מקצועית

השאירו כאן פרטים:

דילוג לתוכן