עקירה כירורגית

עקירת שן מן הלסת מחייבת ניתוק של הקשר הקיים בין השורש לבין הרקמות שסביבו, עצם וחניכיים, שחרור מתוך מבנה העצם שסביבה והוצאתה. בעקירה רגילה ניתן לבצע את כל אלו תוך אחיזה בשן עצמה בלי שתהיה מעורבות ישירה בעצם או בחניכיים. בעקירה כירורגית נדרשת התערבות ,חיתוך של הרקמות הרכות – חניכיים ושל העצם אשר סביב השן  ולעיתים גם חיתוך של השן עצמה, כדי לאפשר את הוצאתה ממקומה. התערבות זו נדרשת כדי לאפשר את העקירה, להפוך את הוצאת השן יותר קלה ולמנוע סיבוכים תוך כדי העקירה.

הסיבות לביצוע עקירות

רוב רובן של העקירות מבוצעות בשן הרס השן בעקבות עששת או בשל הרס העצם והחניכיים שסביבן בשל מחלות חניכיים. עקירות יש לבצע גם בעקבות חבלות, שברים וסדקים של השיניים והשורשים, דלקות וזיהומים סביב הכותרת או השורש. לעיתים מבוצעות עקירות לשם ביצוע טפול שיניים אחר, לדוגמא עקירות של שיניים לצורך יישור שיניים במצבים של צפיפות או שיניים עודפות.

מדוע נדרשת עקירה כירורגית

עקירות כירורגיות נדרשות כאשר כותרת השן הרוסה ולא ניתן להאחז בה, בשיניים עם מבנה שורשים שאינו מאפשר הוצאת השן בצורה רגילה, בשיניים כלואות חלקן או כולן בתוך הרקמה הרכה או העצם של הלסת ובמצבים בהם נדרשת התערבות נוספת בחניכיים או בעצם שסביב השן תוך כדי ביצוע העקירה.

שיקולים רפואיים לפני טיפול כירורגי

מצבים הקשורים לבריאות הכללית ישפיעו על ביצוע טיפולים כירורגיים. תרופות ל “דילול דם”, עלולות להפריע לקרישת הדם ועצירת הדימום, מצבים רפואיים מסוימים ימנעו ביצוע העקירה במרפאה בקהילה ויחייבו הפניה לבית חולים, שימוש בתרופות כנגד דילול עצם ( אוסטאופורוזיס) מגדילות את הסיכון לסיבוכים בריפוי ועלולים להביא לזיהום קשה.

אנו נברר עמכם את מצבכם הרפואי ונשקול את ההתאמות הנדרשות לצורך ביצוע הטפול הכירורגי.

הליך העקירה

העקירות מבוצעות תחת הרדמה מקומית, כאשר לאחר הוצאת השן מבוצעים בד”כ תפרים ומשתמשים בחומרים לעצירת דימום לפי הצורך.

הנחיות לאחר העקירה  

מייד לאחר העקירה יש להמתין במרפאה ולוודא כי הדימום הפסיק לחלוטין. בשלב זה נבקש לקרר את המקום לסרוגין. ההרדמה שניתנה תחלוף כשעתיים – 3 לאחר הטפול, עד לחלוף ההרדמה יש להזהר לא לנשוך את האיזור הרדום כדי למנוע פציעה שלו. ביום הניתוח יש להמנע משתייה חמה ואכילת מזון מוצק וחם, לאכול אוכל רך וקר, לא לעשן,לירוק או לשטוף את הפה. יתכנו כאבים ששיאם בד”כ ב 24 שעות הראשונות ויש להשתמש במשככי כאבים על פי ההוראות. תתכן גם נפיחות של האיזור ששיאה כ 48 שעות לאחר הניתוח. לאחר מכן היא תרד בהדרגה. ציחצוח וניקוי של המקום יש לעשות רק למחרת יום הניתוח ולהתחיל לבצע שטיפות על פי ההמלצות שקיבלתם.

יש להקפיד על קיום הנחיות לאחר העקירה כדי להבטיח עצירה של הדימום וריפוי תקין. המלצה לטפול אנטיביוטי תנתן על פי הצורך.

סיבוכים לאחר עקירה כירורגית

הסיבוכים השכיחים לאחר ביצוע עקירה כירוגית הינם: דימום באיזור העקירה, מעבר לרוק דמי ורדרד העלול להופיע ביום העקירה, מצב בו ניתן לטפל מיידית על ידי לחיצה על פד גזה. זיהום, העלול להתבטא בנפיחות מתמשכת, כאב וחום.

מכתשית יבשה – סיבוך בריפוי של העקירה הנובע מהעלמות קריש הדם במקום וחשיפת העצם לחלל הפה. ריפוי המקום איטי יותר ומופיעים כאבים.

בכל מקרה של סיבוך יש לפנות למרפאה לקבלת יעוץ.

עקירות מבוצעות במרפאתנו על ידי דר’ אפי בראונשטיין, מומחה לכירורגיית פה ולסתות. ניתן לקבוע תור לבדיקה מקדימה, לקביעת הצורך בעקירה, הפניה לצילום והדמיה מתאימה והסבר מתאים לפני ביצוע העקירה.

/ 5.

שתף עמוד:

לתיאום פגישת ייעוץ מקצועית

השאירו כאן פרטים:

דילוג לתוכן