עקירת שיני בינה למניעת דלקות וזיהומים

שיני הבינה הינן השיניים האחוריות ביותר בפה, השן הטוחנת השלישית והאחרונה בפה. במצב תקין בוקעות שיני הבינה בין הגילאים 17 ל 21. בתקופה זו גם מתחילה להופיע תחלואה של סביב שיני הבינה. בחלק גדול מן המקרים הבעיה נפתרת עם סיום הבקיעה. שיני הבינה עלולות לעורר בעיות בריאותיות והפרעות תפקוד אצל חלק לא מבוטל של האוכלוסיה. בשעור גדול של האוכלוסיה שיניים אלו נותרות כלואות או כלואות באופן חלקי, בוקעות בצורה לא תקינה ולא במקום הרצוי ולעיתים אף חסרות. מיקומן ומצבן השונה של שיניים אלו מוביל לבעיות שונות החל מדלקות וזיהומים סביב שיני הבינה, פגיעה בחניכיים שסביבן וסביב השיניים הסמוכות, עששת בשן עצמה ובשיניים סמוכות ועוד.

מיקומן מקשה על הניקוי והתחזוקה השוטפים על ידי ניקוי וצחצוח ומביא לכך שהן סובלות יותר מעששת ובעיות בחניכיים. המיקום אף מקשה מאד ולעיתים אינו מאפשר ביצוע טיפולים החל בטפול משמר וודאי טפולי שורש וכתרים. עם זאת מדובר בשיניים רגילות וכאשר הן מתפקדות באופן רגיל יש להן חלק משמעותי יכולת הלעיסה. כאשר מצבן של השיניים תקין, או שניתן לבצע טיפולים –והגישה תהיה כבכל שן אחרת.

החלטה לביצוע עקירת שיני בינה

עקירת שיני בינה – בהסתמך על הממצאים בפה, ההיסטוריה הרפואית, תפקוד ופתולוגיה, ולאחר שבחנו את צילומי הרנטגן המתאימים- צלום פנורמי ולעיתים צילום CT יש להגיע להחלטה המבוססת על איזון בין השיקולים של הבעיה הקיימת והפרעה לתפקוד, לבין ההליך הנדרש – עקירה שיני בינה כירורגית עם סיכוי לתופעות לואי סיכונים וסיבוכים.

עיתוי עקירת שיני בינה

ככל שגיל המטופל צעיר יותר, עקירת שיני בינה תהיה קלה יותר ולכן אין מקום לדחות את ביצוען אם נוצרו התנאים המחייבים עקירת שיני בינה. עם זאת חשוב לציין כי אין מקום לבצע עקירות מניעתיות וכי הסיבה לעקירה שיני בינה צריכה להיות מבוססת על בעיה קיימת, ולא על בעיה שעלולה להתפתח בעתיד.

עקירת שן הבינה – תופעות לוואי וסיבוכים

עקירת שיני בינה מבוצעת בניתוח קטן ופשוט, לרב בהרדמה מקומית- עקירה כירורגית המשלבת בד”כ מעורבות של הרקמות הרכות ועצם.

כמו בכל הליך כירורגי יש סיכוי תופעות לוואי וסיבוכים:

  • כאב ונפיחות למשך מספר ימים
  • הגבלה בפתיחת הפה למספר ימים
  • דימום או זיהום לאחר העקירת שיני בינה

באחוז קטן עלולה להווצר פגיעה תחושתית עצבית עקב עקירת שיני בינה – בעצב המעצבב את הלשון או בזה המעצבב את השפה והסנטר באותו צד.

למיומנות וליכולת המקצועית של הרופא משמעות גדולה בביצוע פעולות כירורגיות מסוג זה. קבעו תור לבדיקה  מקדימה לפני ביצוע העקירה אצל דר’ בראונשטין מומחה לכירורגיית פה ולסתות.

/ 5.

שתף עמוד:

לתיאום פגישת ייעוץ מקצועית

השאירו כאן פרטים:

דילוג לתוכן